”VUONNA KASIKUUS, ALKOI AIKA UUS”
Lentopallon erikoisseura Artami ry on perustettu helmikuun 25. päivänä vuonna 1986. Perustava kokous pidettiin 18 henkilön voimin silloisen Kansallis-Osake-Pankin Vuoksenniskan konttorin kokoustiloissa.

Ajatus uudesta lentopalloseurasta oli muhinut tuolloin jo parin vuoden ajan. Vuoksenniskan Nuorisoseuran ohjelmassa oli lentopallo ja seuran naiset pelasivat ykkössarjassa, miehet kolmosessa.

Lentopallo ei kuitenkaan ollut perinteistä nuorisoseuratoimintaa. Saman seuran sisällä toimintamarkoista kisasivat niin tanhuajat, harrastenäyttelijät kuin pallonlätkijätkin.

Uuden lentopalloseuran perustamista valmisteli toimikunta joka järjesti yhdessä sanomalehti Ylä-Vuoksen kanssa nimikilpailun uuden perustettavan seuran nimestä. Kilpailuun tuli yli sata nimiehdotusta, joista voittajaksi toimikunta nosti Imatran seurakunnan kirkkoherran Olli Aallon ehdotuksen Team Artami.

Nimi kuvasti myös rakkautta taiteeseen (ART Ami) ja taidettahan lentopallo parhaimmillaan on.

Perustavassa kokouksessa seuran nimeksi tuli Artami Imatra ry. Imatra haluttiin nimeen mukaan, jotta peiliin katsomatta tajuaa mistä seura on kotoisin. Tosin yksi imatralainen lentopallovaikuttaja kirjoitti, ettei lentopalloseura ollut mistään kotoisin, nimikin oli niin takaperoinen.

Seuran vakiintuneeksi nimeksi lyheni Artami.

Seuran ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Matti Valtonen, jonka työpanos seuran alkuaikojen toiminnassa on ollut todella merkittävä. Ilman Isoa Mattia hommat olisivat saattaneet jäädä tekemättä.

Seuran ensimmäiseen johtokuntaa valittiin Valtosen ohella Jouko Lehtola (vpj), Matti Toikka (siht.) Yrjö Terävä (rahastonhoitaja) sekä jäseninä Eeva-Liisa Heimonen, Päivi Hienonen, Heikki Loikkanen, Martti Nenonen, Pauli Putto, Tenho Tiilikainen ja Raimo Tyster.

Artami lähti 1986  edustusjoukkueellaan naisten ykkössarjaan ja miesten kolmossarjaan.